Nyhetsarkivet

Vad ska vi äta för att må bra? Föreläsning av Bertil Orsmark.

Öppna anmälan
Skrivet av: Bertil Orsmark | Datum: 2008-11-13 19:50:32

Vad ska vi äta för att må bra? Föreläsning av Bertil Orsmark.

Öppna anmälan


Inget samband mellan konsumtion av fet mat och ökad risk för hjärt-kärlsjukdom enligt en ny svensk studie
Skrivet av: Bertil Orsmark | Datum: 2007-11-19 18:02:45

Mättade fetter som finns i kött, smör, ost och grädde ökar inte risken för hjärt-kärlsjukdom enligt en ny stor studie utförd i Malmö. Livsmedelsverkets experter och dietister har i flera decennier hävdat att vi ska minska vår konsumtion av fett, framförallt av mättat fett och i stället äta mer kolhydrater i form av bröd, pasta, ris, potatis, rotfrukter och grönsaker. Detta har medfört att livsmedelsindustrin tagit fram ”lättprodukter” i stor mängd, d.v.s. produkter med lågt innehåll av fett. Vi har dessutom uppmanats att äta fettsnålt och framförallt att minska på mättat fett, det fett som kommer från kött, smör, grädde och ost. Men dessa kostråd har inte medfört att sjukdomsbilden förbättrats. Tvärtom har vi sett en kraftig ökning av övervikt och diabetes som i sin tur har lett till en ökning av hjärt-kärlsjukdomar.

Nu har en ny, stor studie i Malmö visat att det inte finns något samband mellan konsumtion av mättat fett och ökad risk för hjärt-kärlsjukdom. Inte heller den totala mängden fett påverkade risken. Studien ingår i den stora ”Kost cancer studien” som pågått på Universitetsjukhuset UMAS i Malmö under 1990-talet. I studien följdes 28.000 malmöbors kostvanor och hälsa under mer än 8 år. I studien ingick 60 % kvinnor och 40 % män.

I studien kunde man inte påvisa något samband mellan hög konsumtion av fett, inte ens mättat fett, och ökad risk för hjärt-kärlsjukdom senare i livet. Man kunde inte heller se något samband mellan hög konsumtion av omättat fett och minskad risk för hjärt-kärlsjukdom. Men Margret Leosdottir, en av läkarna som hållit i studien, menar att det kan vara positivt att styra över till omättat och fleromättat fett, som skyddar oss mot hjärt-kärlsjukdomar.

Hur ska man förklara detta resultat som helt motsäger de nuvarande råden från Livsmedelsverket att äta fettsnålt? De råd som basunerats ut, inte bara i Sverige utan även i USA och Västeuropa bygger på en studie som kallas ”Seven Countries Study” och som följde ett stort antal individer i 7 olika länder från 1958 – 1970 med avseende på kost och senare utveckling av hjärt-kärlsjukdom. Forskarna tyckte sig se ett klart samband mellan intag av mättat fett och ökad risk för hjärt-kärlsjukdom. Detta ”klara samband” har sedan i flera decennier varit normgivande för kostråden i hela den västliga delen av världen. De senaste åren har dock allt fler forskare framfört en ökande kritik mot denna ”tunga” studie, framförallt för att man inte tagit hänsyn till andra kostfaktorer som t.ex. frukt, grönsaker och kostfiber.

Resultatet från den nya Malmöstudien är inte unikt. Flera stora befolkningsstudier de senaste 10 – 20 åren visat liknande resultat. Man har inte heller där kunnat påvisa något samband mellan konsumtion av fett och ökad risk för hjärt-kärlsjukdom. Nu har den nya studien från UMAS än en gång bekräftat att vi kan äta fett utan att få en ökad risk för hjärt-kärlsjukdom. Förutsättningen är dock att vi samtidigt äter rikligt med frukt, grönsaker och rotfrukter.

Studien är publicerad i European Journal of Cardiovascular Prevention & Rehabilitation 2007, 14:701 – 706. Om någon är intresserad sänder vi gärna rapporten.

ALIVOs kommentar:
Denna nya studie stämmer väl med de kostråd Alivo tillämpat i flera år. Vi kan mycket väl äta mättat fett, men vi ska se mer på kvalitén på det fett vi äter och se till att vi får i oss mycket frukt, grönsaker och rotfrukter.

Bra fett: Smör, kokosfett, olivolja och rapsolja (naturliga mättade och omättade fetter som ”kroppen känner igen” och som vi är utvecklingsmässigt anpassade för).

Mindre bra fett: Begränsa konsumtionen av grisfett (ister) och nötfett (talg). Kvaliteten på dessa fetter påverkas av vilket foder djuren stått på. Utegångsdjur får bättre och näringsriktigare fettsammansättning.

Dåligt fett som vi bör undvika helt: Processat fett som finns i margariner, fett som upphettats till hög temperatur (finns i friterade produkter), transfetter (finns i friterade produkter, kakor och kex).


Läsk, cola och även light-läsk ger ökad risk för fetma
Skrivet av: Bertil Orsmark | Datum: 2007-08-06 09:30:41

En ny stor studie i USA visar att både läskdrycker och light-produkter ger ökad risk för den vällevnadssjukdom som läkarna kallar metabola syndromet, det vill säga en kombination av ökat midjemått, förhöjt fasteblodsocker, förhöjt blodtryck och förhöjda blodfetter.

Studien är utförd på både män och kvinnor med över 6.000 personobservationer under sex perioder från1987 till 1998. Via ett frågeformulär undersökte man hur många 0,3 liters flaskor av sötade läskedrycker (Coca Cola, Pepsi Cola, Sprite och liknande kolsyrade drycker) man drack per dag. Man skilde mellan drycker sötade med vanligt socker och drycker sötade med andra sötningsmedel (Light-produkter).

Studien visade att de som drack mer än en flaska läsk per dag ökade risken för metabola syndromet och därmed risken för hjärt-kärlsjukdom. Hos dem som drack mer än en flaska läsk per dag ökade risken för metabola syndromet med 44 % jämfört med dem som endast drack ett par flaskor per månad.

Till forskarnas förvåning fick man samma resultat både med drycker sötade med vanligt socker eller stärkelsesirap och light-produkter. Forskarna menar att sötman oavsett om den kommer från vanligt socker eller sockerersättningsmedel stimulerar hjärnans belöningssystem, vilket riskerar att göra individen mer benägen att konsumera andra sötade livsmedel.

Svenska forskare som kommenterat studien menar att den är mycket välgjord och bygger på gedigna data. Att få ner konsumtionen av sötade drycker framförallt för den uppväxande generationen är mycket väsentligt.

Studien är publicerad den 31 juli i den välrenommerade medicinska tidskriften Circulation, 2007;116:480-488. Hela rapporten kan hämtas hem från Internet utan kostnad på : www.circulationaha.org

Alivos kommentar:
När man ska ersätta en eftertraktad dryck är det viktigt att man har ett alternativ som kan accepteras. Några bra förslag att prova är vanligt vatten smaksatt med skurna bitar av skivor av frukt eller bär eller tunna gurkskivor. Dessa drycker kan varieras i både typ och smakstyrka, men bör drickas väl avkylda.


Stenålderskost ger bättre glukostolerans hos diabetiker
Skrivet av: Bertil Orsmark | Datum: 2007-05-31 15:44:02

En ny svensk studie från Lund visar att diabetiker som äter enligt det koncept vi kallar stenålderskost förbättrar sin glukostolerans, d.v.s. möjligheten att ta hand om sitt blodsocker. En artikel i Dagens Medicins Temabilaga ”Allmänmedicin” från den 30 maj 2007 berättar om studien. Den kommer att publiceras i tidskriften Diabetologia.

Det är forskaren och läkaren Staffan Lindeberg som undersökt en grupp patienter med kranskärlssjukdom, diabetes typ 2 och glukosintolerans, d.v.s. problem med att ta hand om sitt blodsocker. Deltagarna delades i två grupper. En grupp fick rådet att äta ”Stenålderskost” (magert kött, fisk, frukt, grönsaker, rotfrukter, ägg och nötter). Denna grupp fick dessutom rådet att undvika spannmålsprodukter, socker och mejeriprodukter. Den andra gruppen fick rådet att äta ”Medelhavskost” baserad på fullkornsprodukter, mejeriprodukter med lågt fettinnehåll, fisk, grönsaker, frukt, oljor och margariner som anses hälsosamma.

Forskarna undersökte framförallt hur deltagarnas vikt, midjemått och värden vid glukostoleranstest hade påverkats efter 12 veckor.

Studien visade att blodsockerhalten minskade med 26 % hos de patienter som fick stenålderskost, men endast med 7 % (ej signifikant) hos dem som åt medelhavskost. Deltagarna i båda grupperna minskade lika mycket i vikt, men midjeomfånget minskade mer i den grupp som fick stenålderskost, 5,6 cm respektive 2,9 cm.

Det totala kolhydtratintaget och den glykemiska belastningen var lägre i den grupp som fick stenålderskost än hos dem som fick medelhavskost. Vid glykemisk belastning får patienten inta en känd mängd glukos upplöst i vatten. Därefter mäts blodglukos en gång per timme under några timmar för att se hur snabbt blodglukos tas upp i kroppen.

Staffan Lindeberg menar dock att vare sig det lägre kolhydratintaget eller det minskade midjeomfånget kan förklara förbättringen i glukostolerans hos dem som åt stenålderskost. Han menar att det finns biologiskt verksamma ämnen i den kost som har tillkommit sedan den äldre stenåldern och som leder till insulinresistens och resistens mot ett ämne som heter leptin och som är involverat i omsättningen av socker och fett. En hypotes är att när verksamma substanser från spannmål binder till leptinreceptorer så motverkas kroppens försök att bromsa överdriven fettinlagring i olika organ.


Viktigt att somna och sova utan stress
Skrivet av: Linn | Datum: 2004-02-09 11:00:37

Antalet individer som drabbas av olika sömnstörningar har fördubblats de senaste 20 åren. Det visar studier som gjorts av Jerker Hetta, professor i psykiatri och en av Sveriges ledande sömnforskare. En av orsakerna till sömnstörningarna är en allmänt ökande stress både i arbetslivet och på fritiden. Sömnbesvär är en av de vanligaste diagnoserna vid läkemedels-förskrivning hos allmänläkare. Det tycks finnas en ond cirkel: Om du upplever negativ stress sover du sämre och om du har sömnstörningar under natten upplever du mer negativ stress under dagen. I en ny studie publicerad i Psychosomatic Medicine 66:56-62, 2004, har man undersökt hjärtpulsen under sömn hos en grupp som utsatts för stress just före sänggåendet och jämfört med en grupp som inte utsattes för stress. Resultatet visade att hjärtats förmåga att öka eller minska pulsen och att därmed variera blodflödet (pulsvariabilitet) minskade hos kontrollgruppen. Gruppen som utsattes för akut stress hade dessutom mindre variation i signalerna från vagusnerven (en av nerverna från hjärnan som förmedlar impulser till hjärta, lungor och mage). Forskarna visar i denna studie på riskerna med stress i samband med sömn. Dessa risker kan bidra till allvarliga sjukdomar. Det är alltså viktigt att vi sover utan stress. Timmarna före sömnen är viktiga för att sänka aktivitetsnivån, det är då vi återställer basnivån efter dagens belastning. Ett enkelt recept blir alltså: Lyssna hellre på lugn och avslappnande musik än att titta på en actionfilm innan du går och lägger dig.


STENÅLDERS-
MUFFINS

Skrivet av: Bertil | Datum: 2003-10-16 09:41:38

Går det att baka kakor utan socker och vetemjöl?
Ja, det går alldeles utmärkt
  • Prova själv

  • Här är receptet:
    STENÅLDERSMUFFINS
    Morötter 500g
    Mandel eller nötter 200 g
    Ägg 4 st
    Honung 1 tesked eller efter smak
    Russin 100 - 125 g

    Kör mandel/nötter i matberedare med knivar
    Skala morötterna och skär i bitar
    Lägg i morotsbitarna och kör tillsammans med mandeln/nötterna
    Tillsätt ägg och honung
    Kör cirka en minut till lagom struktur
    Tillsätt russin och rör om med sked
    Skeda upp i muffinsformar som oljats med någon bra olja, tex. kallpressad rapsolja
    Baka i ugn i 175 grader i 15 - 20 minuter
    Njut!
    Dessa muffins går utmärkt att frysa, men bör inte lagras i rumstemperatur där de lätt möglar


  • Ät mer frukt!
    Skrivet av: Bertil Orsmark | Datum: 2003-01-16 14:33:40

    En ny finsk studie visar att ökad konsumtion av frukt och bär minskar risken för förtidig död. Studien omfattade 2641 män i åldern 42 - 60 år, som i genomsnitt följdes under 12,8 år. Antalet dödsfall, både relaterade till hjärta-kärl och till andra orsaker, minskade med mellan 32 och 41 %. Läkarna drar slutsatsen att högre konsumtion av frukt och bär klart minskar risken för förtidig död. Studien är publicerad i januarinumret 2003 i den erkända läkartidskriften Nutrition och finns att hämta på: www.nutrition.org